W II semestrze nasza szkoła podjęła realizację Projektu profilaktyczno-edukacyjnego „Nie wpadaj w uzależnień sidła – rozwiń swoje skrzydła”. Jest to projekt autorski  adresowany do wszystkich uczniów Szkoły Podstawowej im. Stefana Żeromskiego
w Nieledwi.

Program zostanie sfinansowany z budżetu Gminy Trzeszczany ze środków pochodzących na profilaktykę i rozwiązywanie problemów alkoholowych oraz przeciwdziałanie narkomanii.

Głównymi celami projektu jest:

  • Przeciwdziałanie uzależnieniom od Internetu i promowanie zdrowych nawyków korzystania z urządzeń cyfrowych.
  • Dbanie o dobrostan zdrowia oraz równowagę psychiczną.
  • Promowanie alternatywnych sposobów spędzania czasu wolnego i rozwój zainteresowań.
  • Dostarczenie wiedzy w zakresie rozpoznawania objawów uzależnienia od komputera.
  • Rozwijanie umiejętności organizacji czasu i równoważenia aktywności cyfrowych z innymi formami spędzania czasu.
  • Promowanie zdrowych nawyków korzystania z urządzeń cyfrowych.
  • Budowanie świadomości znaczenia alternatywnych aktywności (zainteresowania, hobby, relacje społeczne) w codziennym życiu.
  • Rozwijanie postaw prospołecznych poprzez współdziałanie w grupie.
  • Wzmacnianie poczucia własnej wartości.
  • Promowanie zdrowego trybu życia, pozytywnych postaw i działań na rzecz zdrowego stylu życia.
  • Wdrażanie do efektywnego gospodarowania swoim czasem.
  • Promowanie i organizowanie różnych form aktywności uczniów.
  • Rozwijanie kreatywności, myślenia twórczego, wyobraźni plastycznej.

W ramach projektu realizowane następujące działania:

I Przeciwdziałanie uzależnieniom od Internetu i promowanie zdrowych nawyków korzystania z urządzeń cyfrowych:

1.     Przeprowadzenie pogadanek na temat zasad zdrowego i bezpiecznego korzystania z urządzeń cyfrowych.

2.     Konkurs wiedzy na temat na temat zasad zdrowego i bezpiecznego korzystania z urządzeń cyfrowych dla klas IV – VIII.

3.     Konkurs plastyczny na temat: „Zagrożenia w Internecie” dla klas 0-VIII.

4.     Godzina offline – malowanie na folii na świeżym powietrzu.

5.     Godzina offline – Zamiast siedzieć w Internecie zróbmy wspólnie na przykład budowlę z klocków, korale z rolek papieru toaletowego, wspólny plakat, rysunek z kamyczków, odciski stóp

6.     Godzina offline – spacer na świeżym powietrzu

7.     Konkurs na krótki wiersz, rymowankę o szkodliwości nadmiernego korzystania z Internetu klasy IV – VIII.

8.     Konkurs na gazetkę klasową na temat bezpiecznego korzystania z Internetu.

9.     Przygotowanie części artystycznej podsumowującej projekt.

II Dbanie o dobrostan zdrowia oraz równowagę psychiczną:

1.     Spotkanie z psychologiem „Ja i moje dojrzewanie” kl. VI – VIII - współpraca z PPP w Hrubieszowie.

2.     Zorganizowanie warsztatów dla dzieci Oddziału Przedszkolnego „W zaczarowanym lesie - Odkrywamy świat emocji”

3.     Zorganizowanie szkolenia dla Rady Pedagogicznej: „Trudne sytuacje w szkole - zachowania suicydalne, zaburzenia lękowe, trauma – czyli uraz psychiczny – jak reagować, kiedy interweniować, z kim współpracować? ” - współpraca z PPP w Hrubieszowie.

4.     Zorganizowanie pogadanki dla rodziców „Trudności towarzyszące dojrzewaniu” -  współpraca z PPP w Hrubieszowie.

5.     Zorganizowanie zajęć specjalistycznych  pod hasłem: „Trenuj mózg razem z nami”.

6.     Zorganizowanie warsztatów „Trening uważności”.

7.      Zorganizowanie konkursu plastycznego „Trudności naszą mocą”.

8.     Zorganizowanie warsztatów dla uczniów na temat metod skutecznego uczenia się.

9.     Spotkanie z pielęgniarką lub dietetykiem na temat zdrowego odżywiania się.

III    Promowanie alternatywnych sposobów spędzania czasu wolnego i rozwój   zainteresowań:

1.     Przeprowadzenie przez wychowawców pogadanek w klasach 0-VIII na temat zainteresowań.

2.     Spotkanie z ciekawą osobą – pogadanka dla uczniów.

3.     Zorganizowanie warsztatów „Płaskorzeźba w plastelinie”.

4.     Zorganizowanie Dnia Talentów i uzdolnień  „ Pokaż swoją pasję”.

5.     Zorganizowanie konkursu plastyczno-fotograficznego „Wehikuł czasu – Kim będę w przyszłości”.

6.     Zorganizowanie konkursu na temat „Ciekawe miejsca w mojej miejscowości” promującego nasz region. Rozwijanie umiejętności cyfrowych i fotograficznych.

 

Efektem realizacji projektu jest przede wszystkim wzbogacenie wiedzy na temat szkodliwości nadmiernego korzystania z Internetu i zagrożeń wynikających z korzystania z urządzeń cyfrowych, promowanie zdrowego stylu życia, umiejętności gospodarowania wolnym czasem, zmniejszenie poziomu napięcia emocjonalnego, stresu i lęku, poprawa samopoczucia psychicznego i fizycznego. Podejmowane działania będą sprzyjały również budowaniu właściwych relacji koleżeńskich, współpracy w grupie, rozwianiu pasji i zainteresowań. Dostarczą wiedzy rodzicom i uczniom na temat budowania właściwych relacji rodzinnych i ważności spędzania wspólnego czasu.

Projekt został opracowany przez: Anna Baj, Dorota Błaszczuk, Patrycja Pytel - Sulejczak

Nauczyciele włączeni do działań: Marta Kamińska, Wiesława Martyniuk

 

Zachęcamy wszystkich uczniów i nauczycieli do aktywnego uczestnictwa w podejmowanych działaniach w ramach projektu.